[Commercial Review] Seat, Campina, Interpolis

[Commercial Review] Seat, Campina, Interpolis
  • Bureaus
  • 24 jul 2015 @ 11:40
  • Link
  • Machiel Verkuyl
    Machiel Verkuyl

    strategy director
    Initiative
  • MediabureauCommercials

Deze keer kijken we naar drie publieksfavorieten. Drie TV spotjes waarvan het publiek, in de vorm van een nominatie voor de Gouden Loekie, heeft aangegeven dat ze favoriet zijn. Dát ze leuk zijn staat vast. De vraag is dan, waarom is het een goed idee?

Seat - The Promise

Jij krijgt straks een ... ijsje! De internationaal erkende universele manier om kinderen een tijdje tevreden te houden. Wat een heerlijk inzicht. Seat vertelt ons in weinig woorden dat de actieradius van hun Leon zó groot is dat je veel tankstations aan je voorbij kan laten gaan. Het mooie aan het concept is dat het mondiaal bruikbaar is, voor iedereen herkenbaar en ook nog met zeer weinig copy afkan. "Technology to enjoy" is ook raak: de mens centraal. Prima positionering.

Wat grappig is om te weten is dat de Seat motor die wordt aangegeven ook wordt gebruikt in de Volkswagen Golf, de Audi A3 én de Skoda Octavia. Allemaal hebben ze hetzelfde (opgegeven) verbruik, met exact dezelfde tankinhoud. Bovendien komen de prijzen erg dicht bij elkaar. Logisch, want alle onderdelen worden binnen de VAG groep gedeeld. En dat maakt dat deze commercial net zo goed had kunnen gaan over het hebben van een 360 graden ronddraaiend stuur.

Mooi, wat reclame kan doen.


Campina - Sterk met Campina

Een merkcampagne van Campina die gaat over magere yoghurt, yoghurt en melk. Waarom vinden we deze campagne zo leuk?

Allereerst is er het bekende gezicht van Epke. Het is gebleken uit studies dat als er een bekend gezicht voorbij komt in de eerste 5 seconden, dat de aandacht voor het spotje significant meer is. In de eerste seconden beoordelen onze hersenen blijkbaar of dit spotje wel/niet leuk genoeg is om uit te kijken.

Ten tweede: we kijken in de scenes erna naar onszelf. Leuk, want pretentieloos en grappig om ons eigen gedrag op de hak te nemen. Daarna - onvermijdelijk - de packshot. Want Campina is ook een beetje van ons allemaal. En melk is goed voor elk. Eeh, nee, "Sterk met Campina".

Dat Campina met de campagne de branche een beetje helpt, is niet zo erg. Ze zijn een grote speler op het (inter)nationale vlak en hebben veel baat bij promotie van zuivel in het algemeen. Bovendien consumeren wij als Nederlanders minder melk, een trend die al langer aanwezig is. Campina voelt dit, samen met de Russische boycot die ze zo'n 80 miljoen euro kost, hard.

De commercial voelt precies zoals het merk Campina: Hollands, een beetje van ons allemaal.

Sterk.


Interpolis - Echo

"Drie. Drie, hè pappa?". Dat zinnetje blijft verrassend lang in je hoofd hangen. En hoe snel kun je een situatie duidelijk maken?! Het beeld had stil kunnen staan, dan nog had je de situatie begrepen. Herkenbaar. 

Wat Interpolis dán doet is eigenlijk meer retentie dan verkoop: ze laten als merk zien hoe ze daar mee omgaan. Dat ze dit soort situaties vooraf misschien niet zien aankomen, maar ze hebben er al wel een antwoord op. En dat is fijn bij een verzekeraar. Glashelder. Geen "kleine lettertjes" maar grote daden.

Machiel Verkuyl

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/bureaus biedt nieuws, achtergronden en analyses over alle actuele ontwikkelingen binnen het reclamevak en de media (off- en online) die daarin worden ontwikkeld.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken